Flesst Finally Safe
Over Flesst|Partners|Trainingen|Kennisbank|Inloggen
HOMEVEILIGHEIDSYSTEMENPRODUCTENDEALERSPROJECTENDOWNLOADSACTUEELCONTACT

Minder ‘tinten grijs’ dankzij nieuwe URL valbeveiliging

Minder ‘tinten grijs’ dankzij nieuwe URL valbeveiliging
25 Mei 2017

In tegenstelling tot de bestseller ‘Vijftig tinten grijs’ van E.L. James is lang niet iedereen gebaat bij een grijs gebied. Dat geldt zeker voor de bouw- en onderhoudswereld. Neem valbeveiliging. Veel producten en systemen voor valbeveiliging zijn weliswaar uitgebreid getest en gekeurd maar de dakconstructies waar ze op worden gemonteerd blijven buiten schot. Er wordt nu gewerkt aan een nieuwe uitvoeringsrichtlijn (URL) en dat is, gelet op het nog steeds grote aantal valincidenten, geen overbodige luxe.

Onderliggende dakconstructie

Zo maakten in 2015 nog 360 mensen in de bouw een val van boven 2,5 meter. Maar liefst 680 werknemers tuimelden minder dan 2,5 meter omlaag. Werken met een gekeurd valbeveiligingssysteem zal deze cijfers pas terugbrengen wanneer het optimaal is afgestemd op de onderliggende dakconstructie, dakbeschot en zelfs de muren. Dit is vooral van belang bij hellende daken. Het hele systeem moet kloppend zijn niet alleen de bevestiging aan de ondergrond en de ondergrond zelf moet voldoen aan de normen. Maar ook de manier hoe je er komt. Er zijn een aantal tijdelijke systemen op de markt die op het moment van plaatsten niet veilig zijn omdat men dan niet goed gezekerd is. En daar houden zelfs de van toepassing zijnde EN 795- en EN 517-normen nauwelijks rekening mee. Met deze URL gaat dat gelukkig wel gebeuren. Standaarden zal die niet bevatten aangezien daken, en de staat waarin ze verkeren, sterk verschillen. Wel wordt duidelijk gesteld dat de opdrachtgever zijn verantwoordelijkheid afdekt met een VGM-plan (Veiligheid, Gezondheid en Milieu), inclusief een RI&E (Risico- Inventarisatie & -Evaluatie).

 

Door samenwerking in keten, bij voorkeur al vanaf het ontwerptraject met de architect, kan de opdrachtgever worden voorzien van een opleveringsdossier met daarin:

  • een objectgebonden RI&E;
  • een berekening in vijf rekenstappen (inclusief dakconstructie en systeemcomponenten, piekkrachten e.d.);
  • uitvoeringstekeningen;
  • certificaten;
  • controle uitvoering;
  • logboek en dakplan met gebruikershandleiding en beheertesten.

 

Verrast? Wij niet want wij werken met Flesst al jaren op deze manier en kennelijk zijn we onze tijd wat dat betreft vooruit. Wij realiseren ons al langer dat het CE-keur voor ons eigen systeem maar een deel van het verhaal is. Samen met ingenieursbureau en partner Bartels doen we bij speciale daken al jaren inspecties en berekeningen. Daarbij voorzien we opdrachtgevers van montagevoorschriften voor hun specifieke dakconstructie. Bij veel standaard nokdetails van gerenomeerde merken zijn deze berekeningen vaak al vooraf gemaakt. Naar verwachting zal de URL nog dit jaar klaar zijn. We houden u op de hoogte en dat kan gelukkig ook zonder valbeveiliging!

Nieuws

Januari 2018 Flesst slaat vleugels uit in Europa 18 Januari 2018 November 2017 "Valbeveiliging als Blikvanger" 13 November 2017 September 2017 ‘Valt’ u ook voor Flesst tijdens Bouw Compleet? 8 September 2017 Mei 2017 Minder ‘tinten grijs’ dankzij nieuwe URL valbeveiliging 25 Mei 2017 Februari 2017 Er waait een frisse wind bij Flesst 22 Februari 2017 April 2016 Flesst in de "Aannemer" 22 April 2016
Nieuwsarchief